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DIE GULDINNEN

The female currency that compensates for gender inequality.
Introduced in 2011 as regional money within the existing Judenburg voucher system

Die Guldinnen, Video (1:55)


[Logo Stadt Judenburg]


Part of the project BEWEGTE STANDPUNKTE by Doris Jauk-Hinz (Die Guldinnen), Nicole Oberrainer (andersARTIG) and Kerstin Rajnar_ frau mag rosa pink (PakeTRaum) as part of the Artist in Residence Programme of the City of Judenburg, 2011.


DIE GULDINNEN in Graz since 2017

So far, 27 shops in Graz accept DIE GULDINNEN as a means of payment.

[Die Guldinnen seit 2017 in Graz, Foto: Doris Jauk-Hinz]
International Women's Day 2021
Presentation as part of
Bündnis 0803* on International Women's Day 2021
[Logo Frauentag 2021] [Logo Bündnis 0803]

[1000 Guldinnen_2013, Foto: Doris Jauk-Hinz]
[Die Guldinnen_2013, Foto: Doris Jauk-Hinz]


Pecuniary-system is the dominant symbolic value in market-based systems, where inequality between genders is inherent.

DIE GULDINNEN focuses the discrimination of women within the employment-market. To visualize this economic inequality, a female coin originating from a historical (male connoted) coin "DER GULDEN" was established. To compensate less economic value of women the coin was enlarged: DIE GULDIN (fem.) is 20 % larger than DER GULDEN* (m).

*the GULDEN (m): an important historical coin in Austria, made nearly 1000 years ago in Judenburg/ Styria/Austria.


1000 Guldinnen were produced for the Judenburg trade, counted and booked into the bank. The Guldinnen, which have been officially introduced since 17 August 2011, ensure continued awareness-raising for the value of women. 100 years of women's rights have not been enough to abolish existing inequalities; women still earn about 20% less than men for the same work. It is also awarded at sporting events to honour achievements and thus represents not only a financial but also an ideal and social value.


Die Guldinnen oppose the accepted "masculinity" of means of payment and politics. Through their everyday use, THE GULDINNES become effective as an emancipatory medium.

[Die Guldinnen_2013, Foto: Doris Jauk-Hinz]
[Die Guldinnen_2013, Foto: Doris Jauk-Hinz]

„Es gibt zahlreiche Untersuchungen über die ungleiche Bezahlung von Männern und Frauen oder die berühmten >glass ceilings<, an die Frauen in ihren Karrieren stoßen, gerade im Finanzsektor. Diese Faktoren werden zwar quantitativ erfasst, zumeist von der Wirtschaftssoziologie. Aber es wird selten nach Gründen gefragt, warum sich der Finanzsektor als besonders resistent gegen Frauen erweist – und dies, obgleich Frauen seit 1900 nicht nur das aktive und passive Wahlrecht, den Zugang zu akademischer Ausbildung erhielten und in fast allen Berufen Fuß gefasst haben. Wenn ich die Frage nach den Gründen in einem Satz zusammenfassen müsste, würde ich es so formulieren: In der Logik des Geldes sollen Frauen das Geld nicht haben, sondern sein.“
Christina von Braun (Der Preis des Geldes, 2012, S. 15)









[Die Guldinnen_2011, Foto: Gertrude Moser-Wagner]
Foto:
Gertrude Moser-Wagner
[Die Guldinnen_Verpackung2011, cre[ART]eam, Uwe Surtmann]
Gestaltung der Verpackung für die Guldinnen: Uwe Surtmann, Werbeagentur cre[ART]eam, Judenburg
Druck: 1adruck, Judenburg

Förderer und Sponsoren

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